Number One For me

Wednesday 26 June 2013

Menjaga Aurat itu wajib bg wanita

Menjaga Aurat



tegur lah dengan secara baik dan nasihat ye, 

perintah agama untuk menutup aurat memang bertujuan agar kehidupan manusia dapat terhindar dari fitnah.

semua pung dah tahu kan yg aurat wanita tu seluruh badan kecuali muke dan telapak tangan, maknanya bahagian yang lain x boleh didedahkan ye, ( bukan ape, nafsu syaitan boleh mempengaruhi sesorang tersebut, rugi lah klu wanita tu dah disentuh)
bahaya ny, ade risiko kne kacau =(

tahu x kenapa kite tutup aurat? Allah tu syg kan kaum hawa ny, sbb wanita ini amatlah mulia orgnya, (sy bersyukur kerana dilahirkan sebagai seorang wanita ^^) oleh itu Allah suruh kite yg perempuan ny tutup aurat untuk melindungi diri dan keselamatan kita, TERUTAMANYA pada bahagian2 yg "issshhhh seksi uh" takutlah kan klu dirogol ke dan syaitan ny jahat tau, sekali je dye hasut, orang itu boleh melakukan zina. (saya bercerita berdasarkan pengalaman, melalui rakan2 yg berkongsi cerita)

surah an-Nur: 31

dan katakanlah kepada perempuan2 yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memeliharalah kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka mempelihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak2 mereka atau anak2 tiri mereka atau saudara2 mereka atau anak2 bagi saudara2 mereka yang lelaki atau perempuan atau perempuan2 islam atau hamba2 mereka atau orang gaji dari orang2 lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak2 yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang2 yang beriman, supaya kamu berjaya

sweetnya, x sabar nak kawin ny =)


islam amat menekankan agar wanita menutup aurat mereka, apabila ade wanita yg dgn sengaja m'pamerkan bahagian tubuh mereka yg patutu ditutup maka dia sudah berdosa. x ade untungnye pung klu kite dedahkan aurat malah dpt laknak dari Allah SWT adelah, doa yg ditanggung pun bukanlah kecil. dan pling sedih ianya merendahkan harga diri kita sebagai seorang wanita.
hanya mahram sahaja boleh nmpk aurat kita ye =)
(hensemnye... eee gatal kite hehe)

walaupun kite dah berkahwin dengan suami kite dan sah, tp kite kne wajib bertudung klu berjumpa dgn adik atau abg suami kite tau, sbb alasan yg munasabah, ianya bukan lah mahram kite, sbb klu kite bercerai dengan suami, abg atau adik lelaki bekas suami kite boleh berkahwin dengan kite, ianya x same concept seperti bapa tiri.  ( klu boleh jgn lah bercerai, allah x suke tau .. )

berdoa pada yg satu , InsyaAllah dipermudahkan. Amin.

jangan menyesal jika suatu hari nanti anda kehilangan harga diri yg paling mahal,

seindah perhiasan adalah wanita solehah =)

jadilah wanita yang berada di dlam botol kaca, sukar disentuh hanya boleh dilihat dari luar.

salam dari sy, insyaAllah saya juga menasihati diri sendiri. ^^

8 comments:

  1. aah..betul tu
    nice sharing
    perongsian yg bermakna
    moga jadi peringatan buat diri yumida

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah .. hehehe

      sy teringat kes student sekolah yg meninggal kne rogol dekat melaka baru2 ny .. tu yg terus entry ny hehe =) risau sgt2.. hhmmm

      # sedangka org yg tutup aurat pun di beri ujian sedemikian rupa, atah lagi orang yg x tutup aurat kan #

      Delete
  2. Betul.. Sayangnya bila orang anggap aurat ni sebagai kokongan.. Memang sedih kalau ada lak y menempelak kita balik bila kita tegur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. teguran itu klu tidak d terima xpe, asalkan kite sudah menegur kerana takut nnt di akhirat Allah tnye dan perempuan itu akan kate kite tidak menegurnya.. klu kite dah tegur tugas kite dah selesai..

      just berdoa agar pintu hati nya terbukak dan terima hidayah Allah =)

      #waaa... pndai tulis je.. ckpnye tidak.. hahha.. fiza2.. jwb lah ko kat sane nnt#

      Delete
  3. zaman sekarang sudah ramai bertudung, Alhamdulillah ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdullilah =)

      #bnyk fesyen skang.. gune yg mana sesuai .. lawa2#

      Delete
  4. tetp jgn salah m'gunakn fesyen y ade, kite kne pkai tdung y dpnN b'bntuk segi tiga.
    itu y sy dgr dr ceramah ustaz don.
    wAllahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah.. sy ade menonton kat u tube yang ustaz don ckp pasal tudung uh..
      yang depan msti berbentuk segi tiga dan tutup dada ..

      #terima kasih awak kongsi bersama saya =)

      Delete